1 |
BNV
:
গরমের দিনে য়েমন তুষারপাত হওয়া উচিত্ নয়, শস্য কাটার সময় য়েমন বৃষ্টি হওয়া উচিত্ নয় ঠিক তেমনি মূর্খদের সম্মান করা মানুষের উচিত্ নয়|
KJV
:
As snow in summer, and as rain in harvest, so honour is not seemly for a fool.
YLT
:
As snow in summer, and as rain in harvest, So honour [is] not comely for a fool.
|
---|
2 |
BNV
:
কেউ যদি তোমার মন্দ কামনা করে তা নিয়ে চিন্তা করো না| তুমি যদি খারাপ কিছু না করো তোমার কোন ক্ষতি হবে না| সেই ব্যক্তির কথাগুলি হবে উড়ে চলে যাওয়া পাখির মতো যারা তোমার পাশে থামবে না|
KJV
:
As the bird by wandering, as the swallow by flying, so the curse causeless shall not come.
YLT
:
As a bird by wandering, as a swallow by flying, So reviling without cause doth not come.
RV
:
As the sparrow in her wandering, as the swallow in her flying, so the curse that is causeless lighteth not.
RSV
:
Like a sparrow in its flitting, like a swallow in its flying, a curse that is causeless does not alight.
ASV
:
As the sparrow in her wandering, as the swallow in her flying, So the curse that is causeless alighteth not.
|
---|
3 |
BNV
:
ঘোড়াকে চাবুক মারতে হবে, গাধার পিঠে বলগা বাঁধতে হবে আর মূর্খদের মারতে হবে|
KJV
:
A whip for the horse, a bridle for the ass, and a rod for the fool’s back.
YLT
:
A whip is for a horse, a bridle for an ass, And a rod for the back of fools.
|
---|
4 |
BNV
:
এ হল এক কঠিন পরিস্থিতি| যদি কোন মূর্খ তোমাকে বোকার মত কোন প্রশ্ন জিজ্ঞাসা করে তাহলে তুমি বোকার মতো উত্তর দিও না কারণ, তাহলে তোমাকে মূর্খ বলে মনে হবে| যদি তুমি তাদের উত্তর না দাও তাহলে তারা নিজেদের খুব বুদ্ধিমান ভাববে|
KJV
:
Answer not a fool according to his folly, lest thou also be like unto him.
YLT
:
Answer not a fool according to his folly, Lest thou be like to him -- even thou.
|
---|
5 |
KJV
:
Answer a fool according to his folly, lest he be wise in his own conceit.
YLT
:
Answer a fool according to his folly, Lest he be wise in his own eyes.
RV
:
Answer a fool according to his folly, lest he be wise in his own conceit.
RSV
:
Answer a fool according to his folly, lest he be wise in his own eyes.
ASV
:
Answer a fool according to his folly, Lest he be wise in his own conceit.
ESV
:
Answer a fool according to his folly, lest he be wise in his own eyes.
ERVEN
:
|
---|
6 |
BNV
:
কখনও কোন মূর্খকে তোমার বার্তা বহন করতে দিও না| যদি তা কর তাহলে তা হবে নিজের পায়ে নিজে কুড়ুল মেরে সমস্যা সৃষ্টি করার মতো ব্যাপার|
KJV
:
He that sendeth a message by the hand of a fool cutteth off the feet, [and] drinketh damage.
YLT
:
He is cutting off feet, he is drinking injury, Who is sending things by the hand of a fool.
RV
:
He that sendeth a message by the hand of a fool cutteth off {cf15i his own} feet, {cf15i and} drinketh in damage.
RSV
:
He who sends a message by the hand of a fool cuts off his own feet and drinks violence.
ASV
:
He that sendeth a message by the hand of a fool Cutteth off his own feet, and drinketh in damage.
|
---|
7 |
BNV
:
যখন কোন মূর্খ কোন জ্ঞানী লোকের মত কথা বলতে চেষ্টা করে, তা হয় প্রায় একজন মাতালের তার হাত থেকে কাঁটা তুলে ফেলার প্রচেষ্টার মত| পঙ্গু মানুষের হাঁটার প্রচেষ্টার সামিল|
KJV
:
The legs of the lame are not equal: so [is] a parable in the mouth of fools.
YLT
:
Weak have been the two legs of the lame, And a parable in the mouth of fools.
|
---|
8 |
BNV
:
মূর্খকে সম্মান দেখানো হল গুলতিতে পাথর বাঁধার মতোই খারাপ ব্যাপার|
KJV
:
As he that bindeth a stone in a sling, so [is] he that giveth honour to a fool.
YLT
:
As one who is binding a stone in a sling, So [is] he who is giving honour to a fool.
|
---|
9 |
BNV
:
এক জন মাতালকে তার হাত থেকে কাঠের চোঁছ বার করবার প্রচেষ্টা লক্ষ্য করা আর একজন মূর্খের মুখ থেকে জ্ঞানগর্ভ উক্তির প্রকাশ সমান হাস্যকর|
KJV
:
[As] a thorn goeth up into the hand of a drunkard, so [is] a parable in the mouth of fools.
YLT
:
A thorn hath gone up into the hand of a drunkard, And a parable in the mouth of fools.
RV
:
{cf15i As} a thorn that goeth up into the hand of a drunkard, so is a parable in the month of fools.
RSV
:
Like a thorn that goes up into the hand of a drunkard is a proverb in the mouth of fools.
ASV
:
As a thorn that goeth up into the hand of a drunkard, So is a parable in the mouth of fools.
|
---|
10 |
BNV
:
এক জন মূর্খকে বা রাস্তা দিয়ে হেঁটে যাওয়া একজন মাতালকে ভাড়া করা বিপজ্জনক| তুমি জানো না কে আঘাত পেয়ে যাবে|
KJV
:
The great [God] that formed all [things] both rewardeth the fool, and rewardeth transgressors.
YLT
:
Great [is] the Former of all, And He is rewarding a fool, And is rewarding transgressors.
RV
:
{cf15i As} an archer that woundeth all, so is he that hireth the fool and he that hireth them that pass by.
RSV
:
Like an archer who wounds everybody is he who hires a passing fool or drunkard.
ASV
:
As an archer that woundeth all, So is he that hireth a fool and he that hireth them that pass by.
|
---|
11 |
BNV
:
কুকুর খাবার খেয়ে অসুস্থ হয়ে বমি করে| তারপর কুকুরটি তার বমি খেয়ে ফেলে| মূর্খও ঠিক তেমনি ভাবে একই ভুল বার বার করে চলে|
KJV
:
As a dog returneth to his vomit, [so] a fool returneth to his folly.
YLT
:
As a dog hath returned to its vomit, A fool is repeating his folly.
|
---|
12 |
BNV
:
য়ে ব্যক্তি নিজেকে জ্ঞানী মনে করে সে যদি তা না হয় তাহলে সে মূর্খেরও অধম|
KJV
:
Seest thou a man wise in his own conceit? [there is] more hope of a fool than of him.
YLT
:
Thou hast seen a man wise in his own eyes, More hope of a fool than of him!
|
---|
13 |
BNV
:
য়ে অলস সে বলে, “আমি আমার বাড়ি ছেড়ে বেরোব না| রাস্তায় সিংহ আছে|”
KJV
:
The slothful [man] saith, [There is] a lion in the way; a lion [is] in the streets.
YLT
:
The slothful hath said, `A lion [is] in the way, A lion [is] in the broad places.`
|
---|
14 |
BNV
:
এক জন অলস ব্যক্তি হল দরজার মতো| দরজা য়েমন ঠিক কব্জার সাথে ঘুরে যায়, য়ে অলস সেও ঠিক তেমনি ভাবে বিছানায পাশ ফিরে যায়| সে আর অন্য কোথাও যায় না|
KJV
:
[As] the door turneth upon his hinges, so [doth] the slothful upon his bed.
YLT
:
The door turneth round on its hinge, And the slothful on his bed.
|
---|
15 |
BNV
:
য়ে অলস তার থালা থেকে মুখে খাবার তুলতেও আলস্য|
KJV
:
The slothful hideth his hand in [his] bosom; it grieveth him to bring it again to his mouth.
YLT
:
The slothful hath hid his hand in a dish, He is weary of bringing it back to his mouth.
|
---|
16 |
BNV
:
এক জন অলস লোক নিজেকে সাতজন চতুর লোক যারা তাদের ভাবনার জন্য যুক্তি দেখাতে পারে, তাদের চেয়ে বেশী জ্ঞানী বলে বিবেচনা করে|
KJV
:
The sluggard [is] wiser in his own conceit than seven men that can render a reason.
YLT
:
Wiser [is] the slothful in his own eyes, Than seven [men] returning a reason.
|
---|
17 |
BNV
:
দুজন মানুষের ঝগড়ার মাঝখানে নাক গলাতে যাওয়া বিপজ্জনক| ওটি পাশ দিয়ে চলে যাওয়া একটি কুকুরের কান ধরে টানার মতো ব্যাপার|
KJV
:
He that passeth by, [and] meddleth with strife [belonging] not to him, [is like] one that taketh a dog by the ears.
YLT
:
Laying hold on the ears of a dog, [Is] a passer-by making himself wrath for strife not his own.
RV
:
He that passeth by, {cf15i and} vexeth himself with strife belonging not to him, is {cf15i like} one that taketh a dog by the ears.
RSV
:
He who meddles in a quarrel not his own is like one who takes a passing dog by the ears.
ASV
:
He that passeth by, and vexeth himself with strife belonging not to him, Is like one that taketh a dog by the ears.
|
---|
18 |
BNV
:
কেউ যদি একটি লোককে ঠকানোর পর বলে য়ে সে মজা করছিল তা হবে একজন পাগলের উদ্দেশ্যহীনভাবে জ্বলন্ত তীর ছুঁড়ে দুর্ঘটনাবশতঃ কাউকে মেরে ফেলার মতো ব্যাপার|
KJV
:
As a mad [man] who casteth firebrands, arrows, and death,
YLT
:
As [one] pretending to be feeble, Who is casting sparks, arrows, and death,
|
---|
19 |
KJV
:
So [is] the man [that] deceiveth his neighbour, and saith, Am not I in sport?
YLT
:
So hath a man deceived his neighbour, And hath said, `Am not I playing?`
RV
:
So is the man that deceiveth his neighbour, and saith, Am not I in sport?
RSV
:
is the man who deceives his neighbor and says, "I am only joking!"
ASV
:
So is the man that deceiveth his neighbor, And saith, Am not I in sport?
ESV
:
is the man who deceives his neighbor and says, "I am only joking!"
ERVEN
:
|
---|
20 |
BNV
:
জ্বালানি কাঠের অভাবে আগুন নিভে যায়| একই রকম ভাবে, অপবাদ শূন্য তর্কও থেমে যাবে|
KJV
:
Where no wood is, [there] the fire goeth out: so where [there is] no talebearer, the strife ceaseth.
YLT
:
Without wood is fire going out, And without a tale-bearer, contention ceaseth,
|
---|
21 |
BNV
:
কাঠকযলা য়েমন কয়লাকে জ্বলতে সাহায্য করে, কাঠ য়েমন আগুনকে জিইয়ে রাখে ঠিক তেমনই যারা সমস্যা সৃষ্টি করে তারা তর্ককে বাঁচিয়ে রাখে|
KJV
:
[As] coals [are] to burning coals, and wood to fire; so [is] a contentious man to kindle strife.
YLT
:
Coal to burning coals, and wood to fire, And a man of contentions to kindle strife.
|
---|
22 |
BNV
:
ভালো খাবার খেতে য়েমন মানুষ ভালোবাসে, ঠিক তেমনই তারা গুজবও ভালবাসে|
KJV
:
The words of a talebearer [are] as wounds, and they go down into the innermost parts of the belly.
YLT
:
The words of a tale-bearer [are] as self-inflicted wounds, And they have gone down [to] the inner parts of the heart.
RV
:
The words of a whisperer are as dainty morsels, and they go down into the innermost parts of the belly.
RSV
:
The words of a whisperer are like delicious morsels; they go down into the inner parts of the body.
ASV
:
The words of a whisperer are as dainty morsels, And they go down into the innermost parts.
|
---|
23 |
BNV
:
য়ে সব বন্ধুত্বপূর্ণ কথাবার্তা একটি দুরভিসন্ধি ঢেকে দেয় তা হল মাটির পাত্রের ওপর রূপালি রঙের মতো|
KJV
:
Burning lips and a wicked heart [are like] a potsherd covered with silver dross.
YLT
:
Silver of dross spread over potsherd, [Are] burning lips and an evil heart.
|
---|
24 |
BNV
:
য়ে মন্দ সে ভাল কথা দিয়ে তার কুপরিকল্পনা ঢেকে রাখে| কিন্তু তার দুরভিসন্ধি থাকে তার হৃদয়ে|
KJV
:
He that hateth dissembleth with his lips, and layeth up deceit within him;
YLT
:
By his lips doth a hater dissemble, And in his heart he placeth deceit,
|
---|
25 |
BNV
:
সে হয়তো তোমার সঙ্গে সদয় হয়ে কথা বলবে, কিন্তু তাকে বিশ্বাস কোরো না| তার মন দুর্বুদ্ধিতে ভরা|
KJV
:
When he speaketh fair, believe him not: for [there are] seven abominations in his heart.
YLT
:
When his voice is gracious trust not in him, For seven abominations [are] in his heart.
|
---|
26 |
BNV
:
সে তার মধুর কথা দিয়ে কুপরিকল্পনাগুলি ঢেকে রাখে| কিন্তু সে নীচ| কিন্তু শেষ পর্য়ন্ত লোকরা তার কু-কর্মের কথা ঠিকই জানতে পারবে|
KJV
:
[Whose] hatred is covered by deceit, his wickedness shall be shewed before the [whole] congregation.
YLT
:
Hatred is covered by deceit, Revealed is its wickedness in an assembly.
RV
:
Though {cf15i his} hatred cover itself with guile, his wickedness shall be openly shewed before the congregation.
RSV
:
though his hatred be covered with guile, his wickedness will be exposed in the assembly.
ASV
:
Though his hatred cover itself with guile, His wickedness shall be openly showed before the assembly.
|
---|
27 |
BNV
:
য়ে মানুষ অন্য মানুষকে ফাঁদে ফেলতে চায় সে নিজেই নিজের ফাঁদে পড়ে| য়ে ব্যক্তি অন্য লোকের ওপর পাথর গড়িযে ফেলতে চায় সে নিজেই সেই পাথরের তলায় পিষে যায়|
KJV
:
Whoso diggeth a pit shall fall therein: and he that rolleth a stone, it will return upon him.
YLT
:
Whoso is digging a pit falleth into it, And the roller of a stone, to him it turneth.
RV
:
Whoso diggeth a pit shall fall therein: and he that rolleth a stone, it shall return upon him.
RSV
:
He who digs a pit will fall into it, and a stone will come back upon him who starts it rolling.
ASV
:
Whoso diggeth a pit shall fall therein; And he that rolleth a stone, it shall return upon him.
|
---|
28 |
BNV
:
মিথ্যাবাদীরা তাদের দ্বারা নিপীড়িত লোকদের ঘৃণা করে| যারা মিষ্টি মিষ্টি কথা বলে তারা ধ্বংস আনে|
KJV
:
A lying tongue hateth [those that are] afflicted by it; and a flattering mouth worketh ruin.
YLT
:
A lying tongue hateth its bruised ones, And a flattering mouth worketh an overthrow!
|
---|