1 |
BNV
:
দ্রাক্ষারস খেলে মানুষ তার নিয়ন্ত্রণ হারায| মাতালরা চিত্কার করে এবং ঘ্য়ান ঘ্য়ান করতে শুরু করে| মদনোন্মত্ত অবস্থায় তারা মূর্খের মত আচরণ করে|
KJV
:
Wine [is] a mocker, strong drink [is] raging: and whosoever is deceived thereby is not wise.
YLT
:
Wine [is] a scorner -- strong drink [is] noisy, And any going astray in it is not wise.
|
---|
2 |
BNV
:
সিংহের গর্জনের মত রাজার ক্রোধ| তুমি যদি রাজাকে ক্রুদ্ধ করো তাহলে তোমার জীবন সংশয় হতে পারে|
KJV
:
The fear of a king [is] as the roaring of a lion: [whoso] provoketh him to anger sinneth [against] his own soul.
YLT
:
The fear of a king [is] a growl as of a young lion, He who is causing him to be wroth is wronging his soul.
RV
:
The terror of a king is as the roaring of a lion: he that provoketh him to anger sinneth {cf15i against} his own life.
RSV
:
The dread wrath of a king is like the growling of a lion; he who provokes him to anger forfeits his life.
ASV
:
The terror of a king is as the roaring of a lion: He that provoketh him to anger sinneth against his own life.
|
---|
3 |
BNV
:
মূঢ়রা তর্ক শুরু করবার ব্যাপারে খুব তত্পর| সুতরাং তোমাকে এমন এক জনকে সম্মান করতে হবে য়ে তর্ককে এড়িয়ে চলতে পারে|
KJV
:
[It is] an honour for a man to cease from strife: but every fool will be meddling.
YLT
:
An honour to a man is cessation from strife, And every fool intermeddleth.
|
---|
4 |
BNV
:
এক জন অলস ব্যক্তি কর্ষনের সময় বীজ বপন করে না| সুতরাং ফসল ঘরে তোলার উত্সবের সময় যখন সে খাবারের জন্য চারিদিকে তাকায তখন সে কিছুই খুঁজে পায় না|
KJV
:
The sluggard will not plow by reason of the cold; [therefore] shall he beg in harvest, and [have] nothing.
YLT
:
Because of winter the slothful plougheth not, He asketh in harvest, and there is nothing.
RV
:
The slothful will not plow by reason of the winter; therefore he shall beg in harvest, and have nothing.
RSV
:
The sluggard does not plow in the autumn; he will seek at harvest and have nothing.
ASV
:
The sluggard will not plow by reason of the winter; Therefore he shall beg in harvest, and have nothing.
|
---|
5 |
BNV
:
ভাল উপদেশ হল গভীর কুযো থেকে তুলে আনা স্বচ্ছ জলের মত| এক জন জ্ঞানী ব্যক্তি অন্য আর একজনের কাছ থেকে শেখবার জন্য কঠিন পরিশ্রম করে|
KJV
:
Counsel in the heart of man [is like] deep water; but a man of understanding will draw it out.
YLT
:
Counsel in the heart of a man [is] deep water, And a man of understanding draweth it up.
RV
:
Counsel in the heart of man is {cf15i like} deep water; but a man of understanding will draw it out.
RSV
:
The purpose in a man's mind is like deep water, but a man of understanding will draw it out.
ASV
:
Counsel in the heart of man is like deep water; But a man of understanding will draw it out.
|
---|
6 |
BNV
:
অনেকেই বলে তারা বিশ্বস্ত এবং অনুগত| কিন্তু প্রকৃত বিশ্বস্ত লোক খুঁজে পাওয়া খুবই কঠিন|
KJV
:
Most men will proclaim every one his own goodness: but a faithful man who can find?
YLT
:
A multitude of men proclaim each his kindness, And a man of stedfastness who doth find?
|
---|
7 |
BNV
:
এক জন সজ্জন ব্যক্তি সত্পথে জীবন কাটায়| এবং তার সন্তানরা আশীর্বাদ ধন্য হবে|
KJV
:
The just [man] walketh in his integrity: his children [are] blessed after him.
YLT
:
The righteous is walking habitually in his integrity, O the happiness of his sons after him!
|
---|
8 |
BNV
:
রাজা যখন বিচারে বসে তখন সে নিজের চোখে দুর্জন ব্যক্তিদের চিনতে পারে|
KJV
:
A king that sitteth in the throne of judgment scattereth away all evil with his eyes.
YLT
:
A king sitting on a throne of judgment, Is scattering with his eyes all evil,
|
---|
9 |
BNV
:
কেউ কি একথা বলতে পারে য়ে তার একটি স্বচ্ছ বিবেক আছে? এবং সে কোন পাপ করেনি? না!
KJV
:
Who can say, I have made my heart clean, I am pure from my sin?
YLT
:
Who saith, `I have purified my heart, I have been cleansed from my sin?`
|
---|
10 |
BNV
:
অন্যায় ভাবে যারা ব্যবসায় ওজন নিয়ে কারচুপি করে লোক ঠকায়, প্রভু তাদের ঘৃণা করেন|
KJV
:
Divers weights, [and] divers measures, both of them [are] alike abomination to the LORD.
YLT
:
A stone and a stone, an ephah and an ephah, Even both of them [are] an abomination to Jehovah.
|
---|
11 |
BNV
:
এমনকি একটি শিশুর কাজকর্মেও বোঝা যায় য়ে সে ভাল না মন্দ| তুমি যদি একটি শিশুর আচরণ লক্ষ্য কর, সে সত্ ও ভাল কিনা তা তুমি বুঝতে পারবে|
KJV
:
Even a child is known by his doings, whether his work [be] pure, and whether [it be] right.
YLT
:
Even by his actions a youth maketh himself known, Whether his work be pure or upright.
RV
:
Even a child maketh himself known by his doings, whether his work be pure, and whether it be right.
RSV
:
Even a child makes himself known by his acts, whether what he does is pure and right.
ASV
:
Even a child maketh himself known by his doings, Whether his work be pure, and whether it be right.
|
---|
12 |
BNV
:
আমাদের শরীরের চোখ এবং কান এই ইন্দরিয় দুটি প্রভুই আমাদের দিয়েছেন যাতে আমরা দেখতে ও শুনতে পাই|
KJV
:
The hearing ear, and the seeing eye, the LORD hath made even both of them.
YLT
:
A hearing ear, and a seeing eye, Jehovah hath made even both of them.
|
---|
13 |
BNV
:
তুমি যদি ঘুমোনোর পিছনে সময় ব্যয় কর তাহলে তুমি দারিদ্রে কষ্ট পাবে| কিন্তু যদি তুমি তোমার সময় কঠোর পরিশ্রমে ব্যয় কর তাহলে তোমার খাদ্যের অভাব হবে না|
KJV
:
Love not sleep, lest thou come to poverty; open thine eyes, [and] thou shalt be satisfied with bread.
YLT
:
Love not sleep, lest thou become poor, Open thine eyes -- be satisfied [with] bread.
RV
:
Love not sleep, lest thou come to poverty; open thine eyes, {cf15i and} thou shalt be satisfied with bread.
RSV
:
Love not sleep, lest you come to poverty; open your eyes, and you will have plenty of bread.
ASV
:
Love not sleep, let thou come to poverty; Open thine eyes, and thou shalt be satisfied with bread.
|
---|
14 |
BNV
:
তোমার কাছ তেকে কেউ যখন কিছু কিনতে যায় তখন সে বলে: “দাম বড্ড বেশী! এ জিনিস ভাল নয়|” তারপর সে অন্যদের কাছে গিয়ে নিজের বাজার করার কথা বড়াই করে বলে|
KJV
:
[It is] naught, [it is] naught, saith the buyer: but when he is gone his way, then he boasteth.
YLT
:
`Bad, bad,` saith the buyer, And going his way then he boasteth himself.
|
---|
15 |
BNV
:
সোনা এবং অলঙ্কার এক জন মানুষকে ধনী করে তুলতে পারে| কিন্তু একজন জ্ঞানী ব্যক্তি যা উচ্চারণ করেন তা অনেক বেশী দামী|
KJV
:
There is gold, and a multitude of rubies: but the lips of knowledge [are] a precious jewel.
YLT
:
Substance, gold, and a multitude of rubies, Yea, a precious vessel, [are] lips of knowledge.
|
---|
16 |
BNV
:
অন্য লোকের বিবাদে জড়িয়ে পড়লে তুমি তোমার জামা হারাতে পারো|
KJV
:
Take his garment that is surety [for] a stranger: and take a pledge of him for a strange woman.
YLT
:
Take his garment when a stranger hath been surety, And for strangers pledge it.
RV
:
Take his garment that is surety for a stranger; and hold him in pledge {cf15i that is surety} for strangers.
RSV
:
Take a man's garment when he has given surety for a stranger, and hold him in pledge when he gives surety for foreigners.
ASV
:
Take his garment that is surety for a stranger; And hold him in pledge that is surety for foreigners.
|
---|
17 |
BNV
:
প্রতারণা করে জিনিস পাওয়া হয়তো ভালো মনে হতে পারে কিন্তু অবশেষে দেখবে য়ে তার কোন দাম নেই|
KJV
:
Bread of deceit [is] sweet to a man; but afterwards his mouth shall be filled with gravel.
YLT
:
Sweet to a man [is] the bread of falsehood, And afterwards is his mouth filled [with] gravel.
|
---|
18 |
BNV
:
পরিকল্পনা করার আগে সত্ উপদেশ গ্রহণ করো| যদি তুমি যুদ্ধে যাওয়া স্থির কর, তাহলে তোমাকে চালনা করার জন্য যুদ্ধে দক্ষ এমন লোক খুঁজে বের কর|
KJV
:
[Every] purpose is established by counsel: and with good advice make war.
YLT
:
Purposes by counsel thou dost establish, And with plans make thou war.
|
---|
19 |
BNV
:
য়ে অন্যের সম্বন্ধে গুজব রটায় সে বিশ্বাসযোগ্য নয়| সুতরাং, বেশী কথা বলে এমন কারো সঙ্গে বন্ধুত্ব কোরো না|
KJV
:
He that goeth about [as] a talebearer revealeth secrets: therefore meddle not with him that flattereth with his lips.
YLT
:
A revealer of secret counsels is the busybody, And for a deceiver [with] his lips make not thyself surety.
RV
:
He that goeth about as a talebearer revealeth secrets: therefore meddle not with him that openeth wide his lips.
RSV
:
He who goes about gossiping reveals secrets; therefore do not associate with one who speaks foolishly.
ASV
:
He that goeth about as a tale-bearer revealeth secrets; Therefore company not with him that openeth wide his lips.
|
---|
20 |
BNV
:
য়ে নিজের পিতামাতার বিরুদ্ধে কথা বলে সে হল সেই ধরণের আলো যা শীঘ্রই অন্ধকারে পরিণত হবে|
KJV
:
Whoso curseth his father or his mother, his lamp shall be put out in obscure darkness.
YLT
:
Whoso is vilifying his father and his mother, Extinguished is his lamp in blackness of darkness.
|
---|
21 |
BNV
:
সহজে অর্জিত ধন অবশেষে তার মূল্য হারাবে|
KJV
:
An inheritance [may be] gotten hastily at the beginning; but the end thereof shall not be blessed.
YLT
:
An inheritance gotten wrongly at first, Even its latter end is not blessed.
|
---|
22 |
BNV
:
কেউ যদি তোমার বিরুদ্ধে কিছু করে থাকে তাহলে তুমি তাকে শাস্তি দিতে য়েও না| বরং ধৈর্য়্য় ধরো প্রভু শেষে তোমাকেই জয়ী করবেন|
KJV
:
Say not thou, I will recompense evil; [but] wait on the LORD, and he shall save thee.
YLT
:
Do not say, `I recompense evil,` Wait for Jehovah, and He delivereth thee.
|
---|
23 |
BNV
:
কিছু ব্যবসাযী ওজনের দাঁড়িপাল্লায় কিছু কৌশল করে লোক ঠকায়| প্রভু সেটা ঘৃণা করেন| য়ে সব দাঁড়িপাল্লা নিখুঁত নয় সেগুলো ব্যবহার করা অন্যায়|
KJV
:
Divers weights [are] an abomination unto the LORD; and a false balance [is] not good.
YLT
:
An abomination to Jehovah [are] a stone and a stone, And balances of deceit [are] not good.
|
---|
24 |
BNV
:
প্রতিটি লোকের কি হবে তা প্রভু ঠিক করেন| তাহলে কোন ব্যক্তি কি করে বুঝবে তার জীবনে কি কি ঘটবে?
KJV
:
Man’s goings [are] of the LORD; how can a man then understand his own way?
YLT
:
From Jehovah [are] the steps of a man, And man -- how understandeth he his way?
|
---|
25 |
BNV
:
ঈশ্বরকে কিছু দেবার প্রতিজ্ঞা করার আগে চিন্তা করে দেখো| নাহলে পরে হয়তো তুমি ভাবতে পারো য়ে এমন প্রতিজ্ঞা না করলেই হত|
KJV
:
[It is] a snare to the man [who] devoureth [that which is] holy, and after vows to make enquiry.
YLT
:
A snare to a man [is] he hath swallowed a holy thing, And after vows to make inquiry.
|
---|
26 |
BNV
:
জ্ঞানী রাজাই ঠিক করবেন কারা দুর্জন ব্যক্তি| সেই রাজাই তাদের শাস্তি প্রদান করবেন|
KJV
:
A wise king scattereth the wicked, and bringeth the wheel over them.
YLT
:
A wise king is scattering the wicked, And turneth back on them the wheel.
|
---|
27 |
BNV
:
মানুষের আত্মা হল প্রভুর কাছে থাকা প্রদীপ| প্রভু হলেন অন্তর্য়ামী| কার মনে কি আছে তিনি সব জানেন|
KJV
:
The spirit of man [is] the candle of the LORD, searching all the inward parts of the belly.
YLT
:
The breath of man [is] a lamp of Jehovah, Searching all the inner parts of the heart.
|
---|
28 |
BNV
:
যদি এক জন রাজা সত্ ও সত্যবাদী হয় তাহলে সে তার ক্ষমতায থাকতে পারবে| বিশ্বস্ততা তার রাজ্য়কে শক্তিশালী করে তুলবে|
KJV
:
Mercy and truth preserve the king: and his throne is upholden by mercy.
YLT
:
Kindness and truth keep a king, And he hath supported by kindness his throne.
|
---|
29 |
BNV
:
এক জন যুবকের শক্তির শোভাকে আমরা পছন্দ করি| কিন্তু একজন বৃদ্ধের পাকা চুলকে আমরা সম্মান জানাই| কারণ তার মাথা ভর্তি পাকা চুল প্রমাণ করে য়ে সে একটি পূর্ণ জীবন পেয়েছে|
KJV
:
The glory of young men [is] their strength: and the beauty of old men [is] the grey head.
YLT
:
The beauty of young men is their strength, And the honour of old men is grey hairs.
|
---|
30 |
BNV
:
যদি আমরা শাস্তি পাই তাহলে আমরা অন্যায় কাজ করা বন্ধ করব| যন্ত্রণা মানুষকে বদলে দিতে পারে|
KJV
:
The blueness of a wound cleanseth away evil: so [do] stripes the inward parts of the belly.
YLT
:
The bandages of a wound thou removest with the evil, Also the plagues of the inner parts of the heart!
|
---|