1 |
BNV
:
মানুষ তার চিন্তা-ভাবনাকে ঠিকমত সাজিয়ে একটি পরিকল্পনা করতে পারে, কিন্তু প্রভুর হাতে জিহ্বাকে নিয়ন্ত্রণ করবার ক্ষমতা আছে|
KJV
:
The preparations of the heart in man, and the answer of the tongue, [is] from the LORD.
YLT
:
Of man [are] arrangements of the heart, And from Jehovah an answer of the tongue.
|
---|
2 |
BNV
:
লোকরা মনে করে তারা যা করে সেটাই ঠিক, কিন্তু প্রভু তাদের আত্মা পরীক্ষা করেন|
KJV
:
All the ways of a man [are] clean in his own eyes; but the LORD weigheth the spirits.
YLT
:
All the ways of a man are pure in his own eyes, And Jehovah is pondering the spirits.
|
---|
3 |
BNV
:
সব সময় প্রভুর সাহায্য নেবে তাহলেই তুমি সফল হবে|
KJV
:
Commit thy works unto the LORD, and thy thoughts shall be established.
YLT
:
Roll unto Jehovah thy works, And established are thy purposes,
|
---|
4 |
BNV
:
সমস্ত বিষয়েই প্রভুর পরিকল্পনা আছে এবং সেই পরিকল্পনা অনুসারে মন্দ লোকের বিনাশ হবে|
KJV
:
The LORD hath made all [things] for himself: yea, even the wicked for the day of evil.
YLT
:
All things hath Jehovah wrought for Himself, And also the wicked [worketh] for a day of evil.
|
---|
5 |
BNV
:
য়ে সমস্ত লোক ভাবে তারা অন্য লোকের তুলনায় শ্রেয় প্রভু তাদের ঘৃণা করেন| প্রভু নিশ্চয়ই সেই সমস্ত অহঙ্কারী মানুষকে শাস্তি দেবেন|
KJV
:
Every one [that is] proud in heart [is] an abomination to the LORD: [though] hand [join] in hand, he shall not be unpunished.
YLT
:
An abomination to Jehovah [is] every proud one of heart, Hand to hand he is not acquitted.
RV
:
Every one that is proud in heart is an abomination to the LORD: {cf15i though} hand {cf15i join} in hand, he shall not be unpunished.
RSV
:
Every one who is arrogant is an abomination to the LORD; be assured, he will not go unpunished.
ASV
:
Every one that is proud in heart is an abomination to Jehovah: Though hand join in hand, he shall not be unpunished.
|
---|
6 |
BNV
:
সত্যিকারের ভালোবাসা ও বিশ্বস্ততা তোমাকে খাঁটি করে তুলবে| ঈশ্বরের প্রকৃত প্রেম এবং বিশ্বস্ততার দরুণ অপরাধ মুছে ফেলা যায় কিন্তু প্রভুর প্রতি শ্রদ্ধার মাধ্যমে আমরা মন্দকে এড়িয়ে চলি|
KJV
:
By mercy and truth iniquity is purged: and by the fear of the LORD [men] depart from evil.
YLT
:
In kindness and truth pardoned is iniquity, And in the fear of Jehovah Turn thou aside from evil.
|
---|
7 |
BNV
:
যদি কোন ব্যক্তি ভালো ভাবে জীবনযাপন করে সে প্রভুর কাছে মনোরম হয় এবং তার শত্রুরাও তার সঙ্গে শান্তি রক্ষা করে চলে|
KJV
:
When a man’s ways please the LORD, he maketh even his enemies to be at peace with him.
YLT
:
When a man's ways please Jehovah, even his enemies, He causeth to be at peace with him.
|
---|
8 |
BNV
:
ঠকিয়ে প্রচুর লাভ করা অপেক্ষা সঠিক পথে সামান্য লাভ করাও শ্রেয়|
KJV
:
Better [is] a little with righteousness than great revenues without right.
YLT
:
Better [is] a little with righteousness, Than abundance of increase without justice.
|
---|
9 |
BNV
:
এক জন ব্যক্তি কি করতে চায় তা নিয়ে পরিকল্পনা করতে পারে কিন্তু বাস্তবে কি ঘটবে তা নির্ধারণ করবেন প্রভু|
KJV
:
A man’s heart deviseth his way: but the LORD directeth his steps.
YLT
:
The heart of man deviseth his way, And Jehovah establisheth his step.
|
---|
10 |
BNV
:
এক জন রাজা যা বলেন সেটাই হয় আইন| তাই তার সিদ্ধান্ত সর্বদা সঠিক হওয়া উচিত্|
KJV
:
A divine sentence [is] in the lips of the king: his mouth transgresseth not in judgment.
YLT
:
An oath [is] on the lips of a king, In judgment his mouth trespasseth not.
|
---|
11 |
BNV
:
প্রভু চান সমস্ত মাপকাঠি এবং মাত্র সঠিক হোক এবং ব্যবসায়িক চুক্তিগুলি নিয়মানুযাযী হোক্|
KJV
:
A just weight and balance [are] the LORD’S: all the weights of the bag [are] his work.
YLT
:
A just beam and balances [are] Jehovah's, His work [are] all the stones of the bag.
|
---|
12 |
BNV
:
যারা মন্দ কাজ করে রাজা তাদের ঘৃণা করেন| ধার্মিকতা তাঁর রাজ্য়কে প্রতিষ্ঠা করবে|
KJV
:
[It is] an abomination to kings to commit wickedness: for the throne is established by righteousness.
YLT
:
An abomination to kings [is] doing wickedness, For by righteousness is a throne established.
RV
:
It is an abomination to kings to commit wickedness: for the throne is established by righteousness.
RSV
:
It is an abomination to kings to do evil, for the throne is established by righteousness.
ASV
:
It is an abomination to kings to commit wickedness; For the throne is established by righteousness.
|
---|
13 |
BNV
:
রাজা সত্য ভাষণ শুনতে চান| যারা মিথ্যা বলে না রাজা তাদের পছন্দ করেন|
KJV
:
Righteous lips [are] the delight of kings; and they love him that speaketh right.
YLT
:
The delight of kings [are] righteous lips, And whoso is speaking uprightly he loveth,
|
---|
14 |
BNV
:
এক জন রাজা রেগে গেলে য়ে কোন লোককে হত্যা করতে পারেন| য়ে জ্ঞানী সে রাজাকে খুশী রাখার চেষ্টা করবে|
KJV
:
The wrath of a king [is as] messengers of death: but a wise man will pacify it.
YLT
:
The fury of a king [is] messengers of death, And a wise man pacifieth it.
|
---|
15 |
BNV
:
যদি রাজা খুশী থাকেন তবে সবার জীবনই সুখের হবে| যদি রাজা তোমার প্রতি সন্তুষ্ট হন তাহলে তা হবে বসন্তকালে বৃষ্টি হওয়ার মতো|
KJV
:
In the light of the king’s countenance [is] life; and his favour [is] as a cloud of the latter rain.
YLT
:
In the light of a king's face [is] life, And his good-will [is] as a cloud of the latter rain.
RV
:
In the light of the king-s countenance is life; and his favour is as a cloud of the latter rain.
RSV
:
In the light of a king's face there is life, and his favor is like the clouds that bring the spring rain.
ASV
:
In the light of the kings countenance is life; And his favor is as a cloud of the latter rain.
|
---|
16 |
BNV
:
জ্ঞানের মূল্য সোনার চেয়েও বেশী| বিচক্ষণতার মূল্য রূপোর চেয়েও বেশী|
KJV
:
How much better [is it] to get wisdom than gold! and to get understanding rather to be chosen than silver!
YLT
:
To get wisdom -- how much better than gold, And to get understanding to be chosen than silver!
RV
:
How much better is it to get wisdom than gold! yea, to get understanding is rather to be chosen than silver.
RSV
:
To get wisdom is better than gold; to get understanding is to be chosen rather than silver.
ASV
:
How much better is it to get wisdom than gold! Yea, to get understanding is rather to be chosen than silver.
|
---|
17 |
BNV
:
ভালো লোকরা সারা জীবন খারাপ জিনিস থেকে দূরত্ব রেখে চলে| য়ে ব্যক্তি সাবধানী সে তার আত্মাকে রক্ষা করে চলে|
KJV
:
The highway of the upright [is] to depart from evil: he that keepeth his way preserveth his soul.
YLT
:
A highway of the upright [is], `Turn from evil,` Whoso is preserving his soul is watching his way.
RV
:
The highway of the upright is to depart from evil: he that keepeth his way preserveth his soul.
RSV
:
The highway of the upright turns aside from evil; he who guards his way preserves his life.
ASV
:
The highway of the upright is to depart from evil: He that keepeth his way preserveth his soul.
|
---|
18 |
BNV
:
অহংকার ধ্বংসকে এগিয়ে আনে এবং ঔদ্ধত্য পরাজয় আনে|
KJV
:
Pride [goeth] before destruction, and an haughty spirit before a fall.
YLT
:
Before destruction [is] pride, And before stumbling -- a haughty spirit.`
|
---|
19 |
BNV
:
উদ্ধত লোকদের সঙ্গে ধনসম্পদ ভাগ করে নেওয়ার চেয়ে বিনযী হওয়া এবং দরিদ্রদের মধ্যে থাকা শ্রেয়|
KJV
:
Better [it is to be] of an humble spirit with the lowly, than to divide the spoil with the proud.
YLT
:
Better is humility of spirit with the poor, Than to apportion spoil with the proud.
|
---|
20 |
BNV
:
য়ে ব্যক্তি অপরের কাছ থেকে শিক্ষাগ্রহণ করে সে লাভবান হবে| য়ে প্রভুর ওপর বিশ্বাস রেখে চলে সে প্রভুর আশীর্বাদ পাবে|
KJV
:
He that handleth a matter wisely shall find good: and whoso trusteth in the LORD, happy [is] he.
YLT
:
The wise in any matter findeth good, And whoso is trusting in Jehovah, O his happiness.
|
---|
21 |
BNV
:
জ্ঞানী লোকদের মানুষ চিনে নেবে| য়ে বিচক্ষণ ভাবে কথা বলে তার কথায় অনেক বেশী ফল হয়|
KJV
:
The wise in heart shall be called prudent: and the sweetness of the lips increaseth learning.
YLT
:
To the wise in heart is called, `Intelligent,` And sweetness of lips increaseth learning.
RV
:
The wise in heart shall be called prudent: and the sweetness of the lips increaseth learning.
RSV
:
The wise of heart is called a man of discernment, and pleasant speech increases persuasiveness.
ASV
:
The wise in heart shall be called prudent; And the sweetness of the lips increaseth learning.
|
---|
22 |
BNV
:
এক জন জ্ঞানী মানুষ সব সময় চিন্তা করে কথা বলে| এবং সে যা বলে তা শোনার যোগ্য|
KJV
:
Understanding [is] a wellspring of life unto him that hath it: but the instruction of fools [is] folly.
YLT
:
A fountain of life [is] understanding to its possessors, The instruction of fools is folly.
RV
:
Understanding is a wellspring of life unto him that hath it: but the correction of fools is {cf15i their} folly.
RSV
:
Wisdom is a fountain of life to him who has it, but folly is the chastisement of fools.
ASV
:
Understanding is a well-spring of life unto him that hath it; But the correction of fools is their folly.
|
---|
23 |
BNV
:
এক জন বিজ্ঞ ব্যক্তি সব সময়ই চিন্তাপূর্ণ কথা বলে এবং সে যা কিছু বলে তা শোনার পক্ষে ভাল ও মূল্যবান|
KJV
:
The heart of the wise teacheth his mouth, and addeth learning to his lips.
YLT
:
The heart of the wise causeth his mouth to act wisely, And by his lips he increaseth learning,
|
---|
24 |
BNV
:
দযালু কথাবার্তা সব সময়ই মধুর মত মিষ্টি| দযালু কথাবার্তা গ্রহণযোগ্য ও স্বাস্থ্য়ের পক্ষে ভালো|
KJV
:
Pleasant words [are as] an honeycomb, sweet to the soul, and health to the bones.
YLT
:
Sayings of pleasantness [are] a honeycomb, Sweet to the soul, and healing to the bone.
|
---|
25 |
BNV
:
এমন পথ আছে যা লোকের কাছে সঠিক বলে মনে হলেও তা শুধু মৃত্যুর দিকে নিয়ে যায়|
KJV
:
There is a way that seemeth right unto a man, but the end thereof [are] the ways of death.
YLT
:
There is a way right before a man, And its latter end -- ways of death.
|
---|
26 |
BNV
:
এক জন শ্রমিকের ক্ষুধাই তাকে কাজ করায যাতে সে খেতে পায়|
KJV
:
He that laboureth laboureth for himself; for his mouth craveth it of him.
YLT
:
A labouring man hath laboured for himself, For his mouth hath caused [him] to bend over it.
|
---|
27 |
BNV
:
এক জন অপদার্থ দুষ্ট লোক অন্যায় কাজের পরিকল্পনা করে| তার উপদেশ আগুনের মতই ধ্বংসকারী|
KJV
:
An ungodly man diggeth up evil: and in his lips [there is] as a burning fire.
YLT
:
A worthless man is preparing evil, And on his lips -- as a burning fire.
|
---|
28 |
BNV
:
এক জন সমস্যা সৃষ্টিকারী সব সময় সমস্যার সৃষ্টি করবে| সে গুজব ছড়িয়ে ঘনিষ্ঠ বন্ধুদের মধ্যে অশান্তির কারণ ঘটাবে|
KJV
:
A froward man soweth strife: and a whisperer separateth chief friends.
YLT
:
A froward man sendeth forth contention, A tale-bearer is separating a familiar friend.
|
---|
29 |
BNV
:
এক জন হিংসাত্মক ব্যক্তি তার বন্ধুদের প্রতারণা করে| সে তাদের বিপথে চালিত করবে|
KJV
:
A violent man enticeth his neighbour, and leadeth him into the way [that is] not good.
YLT
:
A violent man enticeth his neighbour, And hath causeth him to go in a way not good.
|
---|
30 |
BNV
:
সে যখনই কোন ধ্বংসকারী পরিকল্পনা করে তখন তার চোখ মিটমিট করে| সে তার প্রতিবেশীকে আঘাত করার জন্য প্রস্তুতি নেওয়ার সময় হাসিমুখে থাকে|
KJV
:
He shutteth his eyes to devise froward things: moving his lips he bringeth evil to pass.
YLT
:
Consulting his eyes to devise froward things, Moving his lips he hath accomplished evil.
RV
:
He that shutteth his eyes, {cf15i it is} to devise froward things: he that compresseth his lips bringeth evil to pass.
RSV
:
He who winks his eyes plans perverse things, he who compresses his lips brings evil to pass.
ASV
:
He that shutteth his eyes, it is to devise perverse things: He that compresseth his lips bringeth evil to pass.
|
---|
31 |
BNV
:
যারা সত্ জীবনযাপন করে সাদা চুল তাদের মহিমার মুকুট হয়|
KJV
:
The hoary head [is] a crown of glory, [if] it be found in the way of righteousness.
YLT
:
A crown of beauty [are] grey hairs, In the way of righteousness it is found.
|
---|
32 |
BNV
:
এক জন বলিষ্ঠ যোদ্ধা হওয়ার থেকে ধৈর্য়্য়শীল হওয়া ভাল| একটি সম্পূর্ণ শহরের দখল নেওয়ার চেয়ে নিজের রাগের ওপর নিয়ন্ত্রণ পাওয়া শ্রেয়|
KJV
:
[He that is] slow to anger [is] better than the mighty; and he that ruleth his spirit than he that taketh a city.
YLT
:
Better [is] the slow to anger than the mighty, And the ruler over his spirit than he who is taking a city.
RV
:
He that is slow to anger is better than the mighty; and he that ruleth his spirit than he that taketh a city.
RSV
:
He who is slow to anger is better than the mighty, and he who rules his spirit than he who takes a city.
ASV
:
He that is slow to anger is better than the mighty; And he that ruleth his spirit, than he that taketh a city.
|
---|
33 |
BNV
:
মানুষ পাশার দান চেলে তাদের সিদ্ধান্ত স্থির করে| কিন্তু সিদ্ধান্ত সব সময় ঈশ্বরের কাছ থেকেই আসে|
KJV
:
The lot is cast into the lap; but the whole disposing thereof [is] of the LORD.
YLT
:
Into the centre is the lot cast, And from Jehovah [is] all its judgment!
|
---|